Soorten kosten en voorbeeldfacturen
Soorten kosten en voorbeeldfacturen
U ontvangt van Liander een factuur bij aanleg van een aansluiting. Of bij wijzigingen die we op uw verzoek uitvoeren. Dit zijn eenmalige facturen. Voor periodieke kosten van onderhoud en beheer en transport van energie ontvangt u periodieke facturen. Op deze pagina geven wij ook meer uitleg over de termen en de opbouw van onze facturen.
Eenmalige facturen
Eenmalige facturen versturen wij voor de kosten van eenmalige handelingen zoals:
- Aansluiting van uw bedrijf op het elektriciteits-/gasnet
- Wijzigen van de capaciteit van uw aansluiting
- Verplaatsen van uw aansluiting
- Straatwerk voor het middenspanningsdeel van de ruimte (AC5/AC6)
Periodieke facturen
U ontvangt periodieke facturen voor steeds terugkerende kosten zoals:
- Het beheer en onderhoud van uw aansluiting.
- Het transport van energie naar uw bedrijf.
- Afgenomen diensten.
Voorbeeldfacturen vanaf 2018
Op uw factuur ziet u een aantal begrippen staan die we in de pdf's hieronder uitleggen. Klik op de nummertjes in de pdf's om de uitleg in de begrippenlijst te zien. Via het terug-pijltje achter de uitleg komt u weer terug op de factuurpagina binnen de pdf.
Elektriciteit
- Factuurvoorbeeld elektriciteitPDF 237KB
Gas
- Factuurvoorbeeld termijnrekeningPDF 200KB
- Factuurvoorbeeld maandrekeningPDF 216KB
- Factuurvoorbeeld jaarrekeningPDF 241KB
Voorbeeldfacturen t/m 2017
Elektriciteit
- Factuurvoorbeeld elektriciteitPDF 188KB
- Factuurvoorbeeld terugleverenPDF 169KB
Gas
- Factuurvoorbeeld termijnrekeningPDF 174KB
- Factuurvoorbeeld maandrekeningPDF 207KB
- Factuurvoorbeeld jaarrekeningPDF 196KB
Mijn Liander
In mijn Liander kunt u nog meer informatie vinden over uw facturen. Ook kunt u andere persoonlijke informatie inzien.

Veelgestelde vragen
-
Waar vind ik een kopie van mijn factuur?
In Mijn Liander vindt u een factuuroverzicht tot maximaal zeven jaar terug. U kunt verschillende zoekfuncties gebruiken, waarna u vervolgens de factuur kunt downloaden. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe vraag ik uitstel van betaling voor een factuur aan?
Met Mijn Liander kunt u per factuur zien of het mogelijk is om uitstel van betaling aan te vragen. Registreer of log in op Mijn Liander.
-
Ik heb een vraag over mijn factuur
Hier vindt u een voorbeeldfactuur met toelichting.
-
Ik heb geen factuur ontvangen of ik ben deze kwijt. Hoe krijg ik deze alsnog?
In Mijn Liander vindt u een overzicht met al uw facturen. Hier kunt u de factuur downloaden en opnieuw uitprinten. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe krijg ik een overzicht van mijn openstaande facturen?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer alle openstaande facturen inzien. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe ontvang ik mijn facturen digitaal per e-mail?
In Mijn Liander kunt u bij Bedrijfsgegevens een e-mailadres aan het juiste klantnummer toevoegen. Hier kunt u ook aangeven om een factuur via e-mail te ontvangen. Het e-mailadres is na 2 dagen zichtbaar. Met Mijn Liander vindt u een factuuroverzicht tot maximaal zeven jaar terug. U kunt verschillende zoekfuncties gebruiken, waarna u vervolgens de factuur kunt downloaden. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Hoe vraag ik automatische incasso aan?
U kunt hier de SEPA-machtiging downloaden, uitprinten en ondertekenen. U kunt de getekende machtiging inscannen en mailen naar sepa.machtiging@liander.nl.
-
Hoe wijzig/zet ik een kenmerk op mijn factuur?
In Mijn Liander kunt u per aansluiting een kenmerk (PO-nummer) doorgeven. Dit kenmerk wordt vervolgens op nieuwe facturen vermeld. Het kenmerk wordt niet met terugwerkende kracht op uw facturen geplaatst. Registreer of log in op Mijn Liander.
-
Is mijn betaling al verwerkt?
Met Mijn Liander kunt u per klantnummer de status van uw facturen zien. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Wanneer krijg ik waarvoor een factuur van Liander?
U ontvangt van Liander een factuur bij aanleg of wijziging van een aansluiting die we op uw verzoek uitvoeren. Dit zijn eenmalige facturen. Voor periodieke kosten van onderhoud en beheer en transport van energie ontvangt u periodieke facturen.
-
Ik heb mijn factuur net betaald, maar ontvang toch een aanmaning. Hoe kan dit?
Het kan voorkomen dat de aanmaning en de verwerking van uw betaling elkaar net hebben gekruist. Via Mijn Liander kunt u zien of de betaling al verwerkt is. Registreert u zich hier voor Mijn Liander of log direct in.
-
Wat betekent de term 'Bovenmatig blindverbruik' op mijn factuur?
U verbruikt energie voor uw bedrijfsvoering. Dit noemen we werkzame energie. Daarnaast verbruikt u energie om uw netwerk op spanning te houden en voor het transport van energie. Dit noemen we blindenergie. Uw verbruik van blindenergie vindt u ook terug op uw factuur.
Blindenergie op uw factuur
We vermelden blindenergie op uw factuur om u inzicht te geven in het verbruik van blindenergie.Voor het transport van blindenergie brengen wij, net als voorgaande jaren, geen kosten in rekening.
Grens verbruik blindenergie
U mag vrij blindenergie verbruiken tot een bepaalde grens. Bij normaal gebruik overschrijdt u deze grens niet. Als u wel boven die grens komt, dan vindt u dat terug op uw factuur onder het kopje 'bovenmatig blindverbruik'. Wij hebben ervoor gekozen om ook bovenmatig blindverbruik niet bij u in rekening te brengen.