Compensatie storing
Compensatie storing
Als u langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten tijdens een storing, krijgt u automatisch een compensatievergoeding voor het ongemak. Schade opgelopen door een storing? Lees meer over schade en claims.
Wanneer krijgt u een compensatievergoeding?
Alleen als u zelf 4 uur of langer zonder gas of stroom heeft gezeten, ontvangt u een compensatie voor de storing. Bij onderhoud of een extreme situatie ontvangt u geen compensatievergoeding. De regels over compensatievergoedingen zijn vastgelegd in de wet.
Bekijk tussen de opgeloste storingen hoe lang uw storing duurde. Let op! We tonen de tijd die nodig was om iedereen weer van stroom of gas te voorzien. Het kan zijn dat uw huis al eerder weer stroom of gas had. Had u geen stroom of gas vanwege gepland onderhoud? Dan ontvangt u geen compensatievergoeding.
Hoeveel compensatie ontvangt u?
- € 35 wanneer u door een storing langer dan 4 uur zonder stroom of gas heeft gezeten.
- € 20 extra voor elke 4 uur erbij (na 8 uur, 12 uur, etc).
Heeft u een zware/grote aansluiting? Dan gelden andere regels.
Bekijk het volledige vergoedingsschema.
U ontvangt het bedrag automatisch binnen 14 weken
- U ontvangt binnen 12 weken een creditfactuur van ons. Hierin staat hoeveel u precies ontvangt.
- Uiterlijk 2 weken daarna maken we het geld automatisch aan u over. Uw rekeningnummer vragen wij op bij uw energieleverancier. Soms reageert een leverancier niet op tijd en zullen wij uw rekeningnummer bij u opvragen. U leest meer hierover op uw creditfactuur die u van ons ontvangt.
Rekenvoorbeelden voor compensatievergoeding
Wel vergoeding
Totale duur stroomstoring: 10 uur
Zelf zonder stroom: 9 uur
Totale vergoeding: € 55
Berekening:
€ 35 na 4 uur.
€ 20 voor elke 4 uur daarna.
Geen vergoeding
Totale duur stroomstoring: 5 uur
Zelf zonder stroom: 3 uur
Vergoeding? Nee
Ook bij onderhoud en een extreme situatie ontvangt u geen vergoeding.