
Uw aansluiting
Technische en bouwkundige informatie
U gaat een bedrijf beginnen of uitbreiden. Waar moet u rekening mee houden op elektrotechnisch en bouwkundig gebied?

Een opdracht annuleren?
Soms moet of wilt u de opdracht voor een aansluiting annuleren na het tekenen van de opdrachtbevestiging. Dat mag altijd, maar daar kunnen wel kosten aan verbonden zijn.

Het aanvraagproces
Het wijzigen, aanvragen of stopzetten van een aansluiting doet u waarschijnlijk niet elke dag. We vertellen u graag wat hierbij komt kijken.

Ontdek Mijn Liander
Regel snel en eenvoudig uw zaken met Mijn Liander. Via deze self service omgeving heeft u een actueel overzicht van uw aansluitingen, energieverbruik en facturen.

Veelgestelde vragen
-
Welke aansluiting heb ik op dit moment?
Wilt u weten welke aansluiting u nu heeft? In Mijn Liander vindt u alle details van uw grootzakelijke aansluiting(en).
Hier vindt u bijvoorbeeld
- De kosten van uw aansluiging
- Het vermogen van uw aansluiting
- Een overzicht van al uw aansluitingen
- Facturen inzien en downloaden
- Overeenkomsten inzien en accorderen
- Persoonlijke gegevens wijzigen
- Bankrekeningnummer wijzigen
Nog geen account voor Mijn Liander? In enkele stappen kunt u zich hiervoor aanmelden. Houdt daarvoor uw klantnummer en factuurnummer bij de hand. Deze zijn te vinden op de factuur voor periodieke kosten. Deze mag niet ouder zijn dan drie maanden.
-
Welke partijen heb ik nodig wanneer ik een nieuwe aansluiting wil aanvragen of mijn bestaande aansluiting wil aanpassen?
Naast de netbeheerder heeft u in ieder geval de volgende partijen nodig:
- De energieleverancier zorgt ervoor dat u daadwerkelijk stroom of gas ontvangt en rekent met u het verbruik af.
- Het meetbedrijf installeert uw meter en geeft de standen en verbruiken door aan uw energieleverancier en netbeheerder.
- Bij het aanleggen van uw aansluiting heeft u daarnaast een aannemer en installateur nodig die ervoor zorgen dat uw eigen installatie en de ruimte waarin deze staat aan alle richtlijnen voldoet.
- Als laatste heeft u in geval van een aansluiting op midden- of hoogspanning een installatieverantwoordelijke nodig die eindverantwoordelijk is voor de veiligheid van uw installatie.
-
Hoe lang duurt het voor ik mijn nieuwe aansluiting heb?
Wij doen ons best om uw aansluiting zo snel mogelijk te realiseren. Echter, door de energietransitie en het tekort aan technisch personeel is onze doorlooptijd momenteel langer dan gebruikelijk. Daarnaast is er een grote vraag naar materialen voor netuitbreiding. Lees daarover meer op deze pagina.
-
Ik ga een bedrijf starten of uitbreiden. Waar moet ik rekening mee houden op elektrotechnisch en bouwkundig gebied?
U gaat een bedrijf starten of uitbreiden. Daarvoor heeft u een nieuwe aansluiting nodig of u wilt een bestaande aansluiting aanpassen. Op de volgende pagina leest u wat u zélf moet regelen en waar u rekening mee dient te houden op elektrotechnisch en bouwkundig gebied.
-
Hoe kan ik een opdracht annuleren?
Soms moet of wilt u de opdracht voor een (nieuwe) aansluiting annuleren na het tekenen van de opdrachtbevestiging. Dat mag natuurlijk altijd, maar daar kunnen wel kosten aan verbonden zijn. Deze kosten zijn afhankelijk van het moment van annuleren.
Lees meer over de kosten en hoe u een opdracht annuleert