Maatregelen coronavirus voor consumenten en kleinzakelijke klanten

Coronavirus consumenten / kleinzakelijke klanten

Het zijn bijzondere tijden in Nederland. Thuis werken is voor de meeste mensen de norm en er gelden (aangescherpte) maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Uiteraard volgt ook Liander de voorgeschreven maatregelen op. De activiteiten van de Liander zijn onderdeel van de vitale infrastructuur in Nederland. Daarom gaan onze werkzaamheden aan het energienet zoveel mogelijk door. Dat is belangrijk, want zonder energie staat alles stil. We kunnen ons voorstellen dat u hierover vragen heeft en we lichten de impact op ons werk graag toe. 


  1. Onderhoud aan het energienet gaat door

    De rijksoverheid heeft de energiesector aangewezen als een vitale sector. Ondanks de corona maatregelen gaat het onderhoud van het energienet door. Zo voorkomen we storingen in de toekomst. Soms moet dan de stroom eraf bij u thuis. We informeren u hierover zoveel mogelijk per brief. We proberen de stroomonderbreking altijd zo kort mogelijk te houden, want we begrijpen heel goed dat zonder stroom zitten nu extra vervelend is. We hopen op uw begrip en bieden u onze excuses voor het ongemak.

    Tips bij een aangekondigde stroomonderbreking

    • Laad apparaten, zoals laptop, tablet en mobiele telefoon vooraf op. 
    • Zorg voor een hotspot of download vooraf de documenten die u nodig heeft.
    • Heeft u een powerbank? Laad ook deze op. 

    We hopen dat u op deze manier zonder internet en stroom toch zoveel mogelijk door kunt werken. 


  2.  

  3. We houden ons aan de maatregelen bij werkzaamheden bij u thuis

    Wij voeren ook werkzaamheden bij mensen thuis uit. Uiteraard houden we ons hierbij aan de voorgeschreven maatregelen. De rijksoverheid heeft een protocol opgesteld voor de bouw- en technieksector waarin staat hoe wij ons werk kunnen uitvoeren. En de gezondheid van onze klanten en medewerkers beschermen. Zo nemen we bijvoorbeeld extra hygiënemaatregelen en houden we altijd afstand.

    Het bezoek van een monteur

    Door het werk bij klanten uit te voeren, voldoen wij aan het verzoek van de overheid om zoveel mogelijk door te gaan met onze werkzaamheden. Toch kunnen we ons voorstellen dat u met vragen zit over het geplande bezoek van één van onze monteurs. U kunt lezen hoe het bezoek verloopt in de brochure Veilig werken aan uw energie-aansluiting. Ook heeft u als klant de keuze om afspraken op een later moment in te plannen.


  4. We lossen gas- of stroomstoringen 24 uur per dag op

    Bij een gas- of stroomstoring staan onze monteurs vanzelfsprekend 24 uur per dag klaar om deze op te lossen. Wanneer u belt naar het storingsnummer wordt gevraagd of u (mogelijk) besmet bent met het virus en in thuisquarantaine zit. Wanneer dat het geval is, nemen we passende maatregelen om contact zoveel mogelijk te voorkomen. 

    Vragen

    Heeft u vragen? Houd dan de website of onze social media kanalen in de gaten. We plaatsen regelmatig een update. Alleen voor urgente vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

    Veelgestelde vragen

    • De activiteiten van de netbeheerders zijn onderdeel van de vitale infrastructuur in Nederland. Daarom zetten wij onze werkzaamheden zo veel mogelijk voort. Soms betekent dit dat klanten dan overdag een paar uur zonder stroom zitten. We begrijpen dat dit erg vervelend is, juist nu we met zoveel mensen thuis zijn. We voeren deze werkzaamheden uit om de continuïteit van de energievoorziening van nu en in de toekomst te waarborgen. We vragen uw begrip hiervoor. We lossen storingen aan het gas- en elektriciteitsnet op en doen het noodzakelijke onderhoud aan onze netten om de continuïteit te waarborgen. Enkele tips bij een stroomonderbreking als u thuis aan het werk bent: 

      • Zorg ervoor dat apparaten zoveel mogelijk opgeladen zijn. We begrijpen dat het vervelend is als u zonder stroom komt te zitten. Helemaal in deze tijden. Liander probeert de tijd dat u zonder stroom zit tot een minimum te beperken. 
      • Zorg voor een opgeladen powerbank als u deze heeft, zodat u kunt doorwerken tijdens de werkzaamheden van Liander. 
      • Zorg voor een hotspot of download het (school)werk. Zodat u zonder stroom kan doorwerken. Zo kunnen zowel onze monteurs als u zo goed mogelijk en veilig werken. 
      • Lees ook hier meer tips bij een gas- of stroomonderbreking
    • We begrijpen dat het vervelend is wanneer er uitgerekend nu geen gas of stroom is door onderhoud. We voeren deze werkzaamheden óók in deze tijd uit om de continuïteit van ons energienet van nu en in de toekomst te waarborgen. We vragen uw begrip hiervoor.

      Tips bij een aangekondigde stroomonderbreking

      • Laad apparaten, zoals laptop, tablet en mobiele telefoon vooraf op. 
      • Zorg voor een hotspot of download vooraf de documenten die u nodig heeft.
      • Heeft u een powerbank? Laad ook deze op. 

      We hopen dat u op deze manier zonder internet en stroom toch zoveel mogelijk door kunt werken. 

    • U wilt niet dat werkzaamheden bij u thuis worden uitgevoerd. Vanzelfsprekend houden wij ons strikt aan de voorgeschreven hygiënemaatregelen zoals beschreven in het protocol Samen veilig doorwerken. U heeft als klant de keuze om afspraken bij u thuis op een later moment in te plannen. Wij begrijpen het als u nu liever niemand thuis ontvangt. Neem contact met ons op, dan bespreken we samen wanneer we de werkzaamheden wel kunnen uitvoeren.  

    • Wij werken volgens het protocol Samen veilig doorwerken. Dit protocol volgt de richtlijnen van het RIVM. Bekijk in deze plaat wat wij doen om veilig bij u thuis aan het werk te gaan: veilig werken bij u thuis. 

      Voordat wij bij u langskomen vragen wij of u of een huisgenoot klachten heeft zoals bijvoorbeeld hoesten of koorts. Als onze monteurs zelf verkouden zijn gaan zij niet aan het werk. Ook als in hun huishouden iemand ziek is, blijven onze monteurs thuis.

      Daarnaast vragen wij u om 1,5 meter afstand te houden van onze monteurs, de werkplek goed bereikbaar te maken en de ruimte goed te ventileren. Zo kunnen we het werk uitvoeren en tegelijkertijd de gezondheid van onze klanten en medewerkers beschermen.

      Wilt u liever niet dat we  bij u thuis werkzaamheden uitvoeren? Of heeft u klachten zoals bijvoorbeeld hoesten en of koorts? Neem dan contact met ons op. Dan bespreken we samen wanneer we wel bij u langs komen.

      Klanten die bellen naar het storingsnummer voor een storing worden gevraagd of zij (mogelijk) besmet zijn met het virus en in thuisquarantaine zitten. Wanneer dat het geval is, nemen we passende maatregelen om contact zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteraard zetten we ook hier geen monteurs in die verkouden zijn, luchtwegklachten vertonen of koorts hebben.

    • Het protocol Samen veilig doorwerken is een handleiding die gemaakt door de Rijksoverheid, Bouwend Nederland, Techniek Nederland en een aantal andere partijen uit de sector. Daarin staat hoe de bouw- en technieksector veilig door kan werken in deze tijd, zodat het werk zoveel mogelijk doorgaat en tegelijkertijd de gezondheid van medewerkers en klanten beschermd is.

      Het protocol vindt u op rijksoverheid.nl.

    • Omdat onze monteurs niet binnen de categorie contactberoep vallen, werken ze niet met een mondkapje op. Bij het oplossen van een storing bij een klant die (vermoedelijk) besmet is met het coronavirus kan de monteur wel een mondkapje dragen.

    • We zijn ons bewust dat de impact van een energieonderbreking juist nu hoog is vanwege de vele thuiswerkers. Daarom proberen we de onderbreking zo kort mogelijk te laten zijn. Maar juist om de leveringszekerheid van ons net hoog te houden is het noodzakelijk reparaties en onderhoud uit te voeren. Daardoor is een onderbreking niet altijd te voorkomen is. Waar mogelijk zetten we aggregaten/noodstroom in om de overlast te beperken of te voorkomen. Helaas is dit niet in alle gevallen mogelijk en weten wij ook vooraf niet in welke gevallen dit mogelijk is.

    • Wij begrijpen dat dit een lastige situatie is voor veel klanten, met name zakelijke klanten. We denken daarom ook graag met u mee over een passende betalingsregeling. U kunt daarvoor een e-mail sturen naar debiteurenbeheer@liander.nl of bellen met 088 542 63 81. Vermeld alstublieft uw klantnummer. 

    • De betaaltermijn vanuit Liander is en blijft 14 dagen. Als u moeite heeft met de betaling van uw factuur, adviseren wij u contact met ons incassoteam op te nemen. Dan denken we graag met u mee over een passende betalingsregeling. U kunt daarvoor een e-mail sturen naar debiteurenbeheer@liander.nl of bellen met 088 542 63 81. Bent u een zakelijke klant? Vermeld alstublieft uw klantnummer.

    • We zorgen ervoor dat we voldoende monteurs stand-by hebben om het werk aan de netten uit te kunnen voeren. Het oplossen van storingen heeft onze allerhoogste prioriteit.

    • Bij gas- of stroomstoringen staan onze monteurs 24 uur per dag klaar. Als u belt naar het storingsnummer en het is nodig dat we werkzaamheden bij u thuis uitvoeren, vragen wij u of u (mogelijk) besmet bent met het virus en in quarantaine of thuisisolatie zit. Wanneer dat het geval is, nemen we passende maatregelen om contact zoveel mogelijk te voorkomen.

      In alle gevallen blijven de richtlijnen van het RIVM ons vertrekpunt. Bij de uitvoering van de werkzaamheden houden we ons aan de hygiëneregels zoals het behouden van een afstand van 1,5 meter en het hoesten en niezen in de elleboog. Uiteraard zetten we geen monteurs in die verkouden zijn, luchtwegklachten vertonen of koorts hebben.