Welkom bij Liander
Welkom
Netwerkbedrijven Alliander en Enexis hebben een overeenkomst gesloten om delen van elkaars energienetwerk te ruilen. De ruil past binnen het beleid van de overheid om het werkterrein van de netbeheerders langs provinciale grenzen te organiseren.
Wij zijn uw nieuwe netbeheerder
Liander (de netbeheerder die onderdeel is van Alliander) wordt door de netwerkruil vanaf 1 januari 2016 de netbeheerder voor zowel gas als elektriciteit in Friesland en de Noordoostpolder. Klanten die door deze netwerkruil een andere netbeheerder krijgen, worden daarover persoonlijk geïnformeerd.
Meer informatie over de netwerkruil en Liander
Bekijk voor meer informatie over de netwerkruil de nieuwsberichten of klik op één van onderstaande vragen. Staat uw vraag er niet bij? Kijk dan op de website van Enexis of neem contact met ons op. Op www.liander.nl/consument staat alle algemene informatie over Liander voor consumenten. Bent u de eigenaar van een midden- of kleinbedrijf? Kijk dan op www.liander.nl/mkb.
Vragen en antwoorden over netwerkruil
-
Wat is de netwerkruil?
De ruilverkaveling houdt in dat Alliander en Enexis de netwerken van Enexis in Friesland, de Noordoostpolder Urk en die van Alliander in de regio Eindhoven en Zuidoost-Brabant (Endinet) met elkaar ruilen. Van Enexis naar Liander (de netbeheerder die onderdeel is van Alliander) gaan de gebieden Friesland en Noordoostpolder, dit zijn circa 300.000 aansluitingen. Van Alliander naar Enexis gaat het gebied Zuidoost Brabant (Endinet), dit zijn circa 500.000 aansluitingen. De uitruil past in het beleid van het Ministerie van Economische Zaken die het werkterrein van de netbeheerders zoveel mogelijk langs de provinciegrenzen wil laten lopen.
-
Houd ik stroom en gas of valt dat uit wanneer de netbeheerder verandert?
De fysieke stroom van elektriciteit en gas komt niet stil te liggen. U kunt gewoon elektrische apparaten en gas blijven gebruiken. Er is geen onderbreking wanneer de netbeheerder verandert. De kwaliteit van elektriciteit en gas verandert niet. Ook blijft u beschikking houden over elektriciteit en gas zoals u gewend bent.
Indien er een storing voorkomt waardoor u tijdelijk geen stroom/gas heeft, belt u zoals gewoonlijk het nationale storingsnummer 0800-9009. Liander zorgt er dan voor dat de storing verholpen wordt en informeert u over de voortgang.
-
Wat gebeurt er met de gas- en / of elektriciteitsmeter(s) in mijn meterkast?
Deze meter(s) worden overgenomen door Liander. Dat geldt voor zowel traditionele als slimme meters. In uw meterkast verandert dus niets. Het kan wel zo zijn dat u in de komende jaren een nieuwe meter nodig heeft omdat uw huidige meter aan vervanging toe is, of omdat u een slimme meter aangeboden wordt. Als dit het geval is, neemt Liander daar contact met u over op.
-
Waar kan ik meer informatie vinden over de tarieven voor 2016?
Voor het beheer van het energienetwerk in uw regio betaalt u periodiek aansluit- en transportkosten voor gas en elektriciteit. Voor de meeste klanten is het tarief in 2016 bij Liander vergelijkbaar met het tarief bij Enexis in 2015. Wijkt bij u het tarief in 2016 af van het tarief dat u in 2015 bij Enexis betaalt? Dan heeft u eind november een brief van ons ontvangen met daarin een indicatie van het tariefverschil.
De facturatie van deze kosten loopt via uw energieleverancier. Dat blijft zo. Bekijk onze periodieke tarieven voor 2016. Ze staan ook op de jaarnota van uw energieleverancier.
-
Moet ik mijn meterstanden opnieuw doorgeven op 1 januari 2016?
Liander is vanaf 1 januari 2016 eigenaar van uw gas- en/of elektriciteitsmeter. Het is niet nodig om uw meterstanden door te geven op 1 januari 2016 tenzij uw energieleverancier of Liander er specifiek om vraagt. Minimaal één keer per drie jaar komen we bij u langs om een controle op de meters uit te voeren, tenzij u een slimme meter heeft. Als we langskomen, nemen we ook uw meterstanden op. Deze meterstanden, gebruikt uw energieleverancier niet voor uw jaar/eindafrekening. Als gevolg van de ruilverkaveling worden geen meteropnames uitgevoerd. Wel kan het zijn dat er een meteropnemer aan de deur komt voor de reguliere controle van uw meter. Meteropnemers hebben altijd een identificatiebewijs bij zich waar u om kunt vragen.
-
Is de gemeente Urk ook onderdeel van de netwerkruil?
Ja, de gemeente Urk maakt deel uit van de netwerkruil tussen de netbeheerders Enexis en Liander. Vanaf 1 januari is Liander de netbeheerder voor gas en elektriciteit in de gemeente Urk.