Uw gemeente krijgt nieuwe energiemeters

Nieuwe energiemeters

Momenteel bieden wij kosteloos de slimme energiemeters aan in uw gemeente. Al 3,7 miljoen huishoudens hebben deze al hangen. Zorgt u er ook voor dat uw meterkast binnenkort klaar is voor de toekomst?

Met de slimme energiemeters heeft u meer inzicht in uw stroomverbruik en is energie besparen eenvoudiger. Dit betekent dat u meer geld overhoudt voor leuke dingen. Bijkomend voordeel is dat u ook nooit meer de meterstanden hoeft door te geven. Deze lezen wij op afstand uit. We hebben aannemer BAM gevraagd deze werkzaamheden uit te voeren.

Wat kunt u van ons verwachten?

  1. U ontvangt twee brieven

    Allereerst ontvangt u een brief en een folder met meer informatie over de slimme meter. Enkele weken later ontvangt u een tweede brief. Hierin leest u hoe u eenvoudig een afspraak kunt maken voor het plaatsen van een slimme meter.

  2. Plan eenvoudig uw afspraak

    • U kunt de afspraak eenvoudig plannen via www.slimmeafspraak.nl. U heeft hiervoor de inlogcode nodig die in de brief staat. 
    • Of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 20.00 uur naar 085 808 00 13.
    • Of stuur een e-mail naar slimmeafspraak@bam.com met daarin uw naam, adres en telefoonnummer.

  3. De monteur komt langs

    Op het afgesproken tijdstip komt de monteur van BAM langs om uw energiemeters te vervangen. Vraagt u de monteur gerust naar zijn/haar Liander legitimatiepasje. Hij/zij is ongeveer 1 uur bezig.

    Wilt u weten hoe u zich kunt voorbereiden op het bezoek van de monteur? Bekijk dan de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.

  4. Energiekosten verlagen met behulp van inzicht.

    Door het koppelen van de slimme meter aan een app of portal krijgt u meer inzicht in uw energieverbruik. En hoe meer inzicht u heeft, hoe eenvoudiger het wordt om uw energiekosten te verlagen. Er zijn verschillende zogeheten energieverbruiksmanagers.

Waarom de slimme meter

De slimme meter levert u gemak op en geeft u inzicht in uw energieverbruik. Maar waarom plaatst Liander de slimme meter eigenlijk?

Consumentenbond over de slimme meter

Ontdek wat de Consumentenbond van de slimme meter vindt.

Veelgestelde vragen

  • Nog even een checklist om ervoor te zorgen dat de monteur op het juiste moment komt en dat hij direct aan de slag kan. U kunt hem daarbij helpen door ervoor te zorgen dat:

    • u de afspraak bevestigt of indien nodig verzet;
    • u uw contactgegevens aan de aannemer, zoals vermeld in uw brief, doorgeeft;
    • de meterkast en de energiemeters vrij toegankelijk zijn;
    • er zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact zijn;
    • er een meerderjarige aanwezig is.
  • Als de monteur er is, heeft u ongeveer een uur geen stroom en gas. Let dan op het volgende:

    • zorg dat uw woning een aangename temperatuur heeft. Zo houdt u het behaaglijk als de monteur aan het werk is;
    • houdt u uw koelkast en vriezer zoveel mogelijk dicht, zodat deze voldoende koud blijft;
    • heeft u een alarminstallatie, dan adviseren wij u vooraf uw alarmcentrale te informeren;
    • voor medische apparaten voor beademing of dialyse vraagt u uw medische hulppost om alternatieven op accu of batterijen;
    • wanneer u gas heeft, betekent dit dat u tijdens onze werkzaamheden geen verwarming en warm water heeft. Houd er ook rekening mee dat u in die tijd niet kunt koken.