Gemeente Lochem krijgt nieuwe energiemeters
Lochem
Momenteel bieden wij nieuwe energiemeters aan in de gemeente Lochem. Zorgt u er ook voor dat uw meterkast binnenkort klaar is voor de toekomst? Klaar voor variabele tarieven, afname bij verschillende energieleveranciers en het terugleveren van energie als u bijvoorbeeld zonnepanelen plaatst.
We hebben aannemer GEAS Energiewacht gevraagd deze werkzaamheden in de gemeente Lochem uit te voeren.
Wat kunt u van ons verwachten?
U ontvangt 2 brieven
Allereerst ontvangt u een brief en een folder met meer informatie over de nieuwe energiemeter. Twee weken van te voren ontvangt u een afspraakbrief met een datum en tijdstip dat de monteur van GEAS Energiewacht bij u langskomt om de nieuwe elektriciteits- en gasmeter te plaatsen.
Bevestig of verzet de afspraak
Vanwege de planning is het belangrijk om vooraf te weten of u thuis bent. U kunt de afspraak eenvoudig bevestigen of verzetten via www.meterafspraak.nl. U heeft hiervoor de inlogcode nodig die in de afspraakbrief staat. Of bel op werkdagen tussen 08.00 en 21.00 uur naar 053 852 80 30.
De monteur komt langs
Op het afgesproken tijdstip komt de monteur van GEAS Energiewacht langs om uw energiemeters te vervangen. Vraagt u de monteur gerust naar zijn Liander legitimatiepasje. Hij is 1 uur (soms 2) bezig.
Wilt u weten hoe u zich kunt voorbereiden op het bezoek van de monteur? Bekijk dan de veelgestelde vragen onderaan deze pagina.
Inzicht via een app op uw smartphone.
Zodra de nieuwe meter is geplaatst, kunt u deze koppelen aan een app of portal om meer inzicht te krijgen in uw energieverbruik. Dus niet meer tweemaandelijks, wat standaard is, maar iedere dag of zelfs real time. En hoe meer inzicht u heeft, hoe eenvoudiger het wordt om uw energiekosten te verlagen. Er zijn verschillende zogeheten energieverbruiksmanagers.
Waarom de nieuwe meter

De nieuwe energiemeter levert u gemak op en geeft u inzicht in uw energieverbruik. Maar waarom plaatst Liander de nieuwe energiemeter eigenlijk?
Consumentenbond over de slimme meter
Ontdek wat de Consumentenbond van de slimme meter vindt.
Veelgestelde vragen
-
Hoe zorg ik er voor dat de monteur direct aan de slag kan?
Nog even een checklist om ervoor te zorgen dat de monteur op het juiste moment komt en dat hij direct aan de slag kan. U kunt hem daarbij helpen door ervoor te zorgen dat:
- u de afspraak bevestigt of indien nodig verzet;
- u uw contactgegevens aan de aannemer, zoals vermeld in uw brief, doorgeeft;
- de meterkast en de energiemeters vrij toegankelijk zijn;
- er zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact zijn;
- er een meerderjarige aanwezig is.
-
Als de monteur er is, hoe lang heb ik dan geen stroom en gas?
Als de monteur er is, heeft u ongeveer een uur geen stroom en gas. Let dan op het volgende:
- zorg dat uw woning een aangename temperatuur heeft. Zo houdt u het behaaglijk als de monteur aan het werk is;
- houdt u uw koelkast en vriezer zoveel mogelijk dicht, zodat deze voldoende koud blijft;
- heeft u een alarminstallatie, dan adviseren wij u vooraf uw alarmcentrale te informeren;
- voor medische apparaten voor beademing of dialyse vraagt u uw medische hulppost om alternatieven op accu of batterijen;
- wanneer u gas heeft, betekent dit dat u tijdens onze werkzaamheden geen verwarming en warm water heeft. Houd er ook rekening mee dat u in die tijd niet kunt koken.