Stappen bij vervanging

Stappen bij vervanging

Onze aannemer komt bij u langs om uw huidige meter te vervangen voor een slimme meter. U ontvangt hierover eerst bericht. Via onderstaande stappen gaan we te werk.

  1. U ontvangt een aankondigingsbrief

    Ongeveer 4 weken van tevoren vertellen we wanneer we bij u in de buurt de slimme meter aanbieden. In totaal zijn we tot 2020 bezig om iedereen een slimme meter aan te bieden. Het kan dus nog even duren voordat u aan de beurt bent. Bekijk wanneer uw meter wordt vervangen.

  2. U ontvangt een brief met plaatsingsdatum

    Ongeveer 2 weken van tevoren ontvangt u een voorstel voor een datum en een tijd om uw meter te vervangen. Komt dat u niet uit? Dan kunt u contact opnemen voor een ander tijdstip. In de brief staat hoe dit werkt.

  3. De aannemer komt langs

    Liander werkt samen met een aantal aannemers dat de meter vervangt. Het duurt gemiddeld een uur om een slimme meter te plaatsen. In sommige gevallen vervangen we ook de leidingen. Dat hoort u van tevoren. In dat geval kan het langer duren. Tijdens de installatie worden gas en stroom tijdelijk afgesloten. Soms moet een aantal bewoners tegelijk aanwezig zijn, bijvoorbeeld als u in een appartementencomplex woont waar de energievoorziening van verschillende woningen aan elkaar gekoppeld is. In dat geval kunt u langer zonder gas en stroom zitten.

Bekijk de installatievideo

Automatisch doorsturen meterstanden

Icoon Privacy

De slimme meter stuurt uw meterstanden elke twee maanden automatisch door aan uw energieleverancier. U kunt dit kosteloos uitzetten.

Veelgestelde vragen

  • Neem contact op met de aannemer die de slimme meter plaatst. U vindt het telefoonnummer in de brief over de afspraak. Heeft u uw brief niet meer of niet bij de hand? Als u naar deze pagina gaat kunt u uw postcode invullen. Daarna kunt u doorklikken op ‘kijk hier’ daar vindt u alle contactgegevens van de aannemer die uw meter(s) komt wisselen.

  • U krijgt vanzelf bericht wanneer u een slimme meter krijgt. Op onze planning voor plaatsing van de meters ziet u een overzicht van postcodes die de komende maanden aan de beurt zijn. Zo kunt u zien of uw postcode ertussen staat, en of u snel een slimme meter krijgt. Of toch nog even moet wachten. 

  • In dat geval kunt u dit stopzetten. Via dit webformulier geeft u aan dat u niet wilt dat uw meterstanden automatisch doorgestuurd worden naar uw energieleverancier.

  • De monteur heeft een legitimatiebewijs bij zich. Hierop staan zijn naam, meestal een pasfoto en de bedrijfsnaam Liander vermeld. Ook monteurs van aannemers en onderaannemers nemen een legitimatiebewijs van Liander mee. 

  • Als uw energiemeter wordt vervangen door een slimme meter noteert de monteur de meterstanden. U krijgt hiervoor een bewijs. Tip: bewaar het bewijs minimaal tot de eerste factuur, dan kunt u de beginstand controleren. Zo weet u zeker dat u vanaf de juiste stand begint met betalen. 

  • De nieuwe slimme meter start niet op de stand van uw oude, traditionele meter. Hij start ook niet altijd op de nulstand. Sommige slimme meters hebben we getest op nauwkeurigheid. Hierdoor hebben ze al een verbruik geregistreerd. Deze stand noteert de monteur als beginstand op het registratieformulier of op zijn handcomputer. Bij ingebruikname van de nieuwe meter, tekent u voor deze beginstand. Uiteraard betaalt u niet voor het verbruik dat uw nieuwe meter eerder heeft geregistreerd. 

  • U krijgt een nieuwe meter om ook in de toekomst zeker te zijn van energie. Uw huidige meter voldoet aan de kwaliteitseisen, maar deze is niet geschikt voor nieuwe diensten en apparaten die u helpen met energie besparen. De Eerste en Tweede Kamer hebben bepaald dat de netbeheerders, zoals Liander, vanaf januari 2012 de slimme meter moeten aanbieden aan huishoudens en het midden- en kleinbedrijf.