Radar: betrouwbaarheid meterstanden

Radar: betrouwbaarheid meterstanden

Consumentenprogramma Radar verzamelde in maart 2017 zo’n 3.000 meldingen van consumenten die twijfelden aan hun meterstand. Aanleiding was het onderzoek van Frank Leferink (Universiteit Twente) naar elektromagnetische interferentie bij elektriciteitsmeters. De netbeheerders hebben de meldingen opgepakt en afgehandeld. Dit heeft een aantal inzichten opgeleverd.

De netbeheerders en energieleveranciers hanteren een stappenplan voor iedereen die vragen heeft over meterstanden en/of verbruikskosten.

Vrijwel alle vragen en problemen van consumenten konden worden opgelost in stap 1 t/m 4. Stap 5, een daadwerkelijke controlemeting (ijking van de meter en plaatsing van controlemeter), is in 79 gevallen toegepast. Hierbij werden in geen enkel geval afwijkingen door elektromagnetische interferentie aangetroffen. Verreweg de meeste meldingen hadden één van de volgende oorzaken:

  • verwarring door de eerste confrontatie met (een verbruikskostenoverzicht) werkelijke verbruikskosten;
  • plaatsing slimme meter in wintermaanden, waardoor direct hoog verbruik te zien is;
  • veranderd verbruik door wijziging in gezinssamenstelling of aanschaf andere apparaten;
  • onduidelijkheid over verschil tussen opbrengst en teruglevering zonnepanelen;
  • hogere jaarrekening, door geschatte meterstanden in voorgaande jaren;
  • meetafwijking oude (vervangen) meter.

Meer informatie vindt in het Rapport afhandeling Radar-meldingen.

Op maandag 9 oktober 2017 besteedde Radar in de uitzending aandacht aan de afhandeling van de meldingen. De netbeheerders reageren in de uitzending met een gezamenlijke verklaring.