Voorwaarden aanvraag slimme meter

Voorwaarden aanvraag slimme meter

U moet aan een aantal voorwaarden voldoen als u een slimme meter aanvraagt.

  1. Liander is uw netbeheerder

    Liander moet uw netbeheerder voor stroom zijn. Als u een andere netbeheerder voor stroom heeft, kunnen wij geen slimme meter bij u plaatsen. Neem voor het aanvragen van een slimme meter contact op met uw eigen netbeheerder.

  2. U staat niet ingepland voor een plaatsing

    Als de plaatsing van de slimme meter binnen drie maanden gepland staat, komt u niet in aanmerking voor een aanvraag met voorrang. Uw aanvraag wordt geannuleerd en we nemen dan contact met u op. Bekijk onze planning.

  3. Uw aanvraag kunnen we verder niet behandelen als:

    • De aanvraag is niet volledig en/of niet correct.
    • Op het opgegeven adres geen energiemeter hangt, er is geen energieaansluiting of u bent een grootzakelijke klant. De slimme meter is alleen bedoeld voor huishoudens en het mkb.
    • U alleen een slimme gasmeter wilt. De nieuwe slimme elektriciteits- en gasmeter werken samen: de slimme gasmeter geeft zijn standen aan de slimme elektriciteitsmeter door. De elektriciteitsmeter stuurt beide meterstanden vervolgens door. Alleen de gasmeter vervangen kan daarom niet.
    • U geen energiecontract heeft. Zorg ervoor dat u een contract afsluit met een energieleverancier.
    • De aansluiting of de meterkast ongeschikt is voor een slimme meter*.
    • De afstand tussen de elektriciteits- en gasmeter meer dan 15 meter is.

  4. * U kunt meestal niet zelf beoordelen of uw meterkast geschikt is. Bij plaatsing kan blijken dat er meer werkzaamheden nodig zijn. Dan plannen we hiervoor een nieuwe afspraak met u in. We kunnen uw meter dan niet binnen 2 weken plaatsen.