Voorwaarden aanvraag slimme meter
Voorwaarden aanvraag slimme meter
U moet aan een aantal voorwaarden voldoen als u een slimme meter aanvraagt.
Liander is uw netbeheerder
Liander moet uw netbeheerder voor stroom zijn. Als u een andere netbeheerder voor stroom heeft, kunnen wij geen slimme meter bij u plaatsen. Neem voor het aanvragen van een slimme meter contact op met uw eigen netbeheerder.
U staat niet ingepland voor een plaatsing
Als de plaatsing van de slimme meter binnen drie maanden gepland staat, komt u niet in aanmerking voor een aanvraag met voorrang. Uw aanvraag wordt geannuleerd en we nemen dan contact met u op. Bekijk onze planning.
Uw aanvraag kunnen we verder niet behandelen als:
- De aanvraag is niet volledig en/of niet correct.
- Op het opgegeven adres geen energiemeter hangt, er is geen energieaansluiting of u bent een grootzakelijke klant. De slimme meter is alleen bedoeld voor huishoudens en het mkb.
- U alleen een slimme gasmeter wilt. De nieuwe slimme elektriciteits- en gasmeter werken samen: de slimme gasmeter geeft zijn standen aan de slimme elektriciteitsmeter door. De elektriciteitsmeter stuurt beide meterstanden vervolgens door. Alleen de gasmeter vervangen kan daarom niet.
- U geen energiecontract heeft. Zorg ervoor dat u een contract afsluit met een energieleverancier.
- De aansluiting of de meterkast ongeschikt is voor een slimme meter*.
- De afstand tussen de elektriciteits- en gasmeter meer dan 15 meter is.
* U kunt meestal niet zelf beoordelen of uw meterkast geschikt is. Bij plaatsing kan blijken dat er meer werkzaamheden nodig zijn. Dan plannen we hiervoor een nieuwe afspraak met u in. We kunnen uw meter dan niet binnen 2 weken plaatsen.