U krijgt een slimme meter die niet op afstand uitleesbaar is

Veelgestelde vragen

Energiewacht Groep plaatst vanaf deze week in opdracht van Liander slimme meters in uw regio. Omdat de telecomdekking in uw woongebied erg slecht is, zijn de meters niet op afstand uitleesbaar. We begrijpen dat dit lastig is, maar kunnen dit helaas niet oplossen. Op deze pagina proberen we de vragen die u die misschien heeft, alvast te beantwoorden.

Veelgestelde vragen

  • We begrijpen dat u graag gebruik had willen maken van de mogelijkheden die de slimme meter kan bieden. Helaas is er in uw regio geen communicatie met de meters mogelijk omdat de telecomdekking ontoereikend is. Liander kan dit helaas niet oplossen.

  • De slimme meter zorgt voor schakeling van dag op nachttarief en andersom. Nu de slimme meter niet communiceert,  kan de slimme meter deze schakeling niet uitvoeren. Dat betekent dat u geen gebruik kunt maken van dubbeltarief. Maar wij zorgen ervoor dat wanneer u een contract voor dubbeltarief had, uw elektriciteitskosten tegen laag tarief worden berekend.

  • De slimme meter heeft 4 telwerken, dus uw verbruik en teruglevering worden gewoon geregistreerd en door de leverancier met elkaar gesaldeerd.

    Heeft u dubbeltarief en zonnepanelen
    Dan zijn er 2 opties:

    • Krijgt u voor teruglevering in de laagtarief even veel vergoeding als voor teruglevering in hoogtarief? Dan is er niets aan de hand.
    • Krijgt u voor teruglevering in het laagtarief een lagere vergoeding dan voor teruglevering in hoogtarief? Dan ondervindt u nadeel van het niet kunnen schakelen door de slimme meter voor dubbeltarief. U krijgt dan voor alle teruglevering het laagtarief vergoed. Wij adviseren u een energieleverancier te zoeken die één tarief hanteert voor teruglevering in laag- en hoog tarief