Wat is er mis met uw meter?

Oplossingen meterproblemen

Wat vervelend dat u problemen ervaart met uw meter. Wij denken graag met u mee. In meer dan 98% van de gevallen zit het probleem niet in de meter zelf. Bekijk daarom de oplossingen hieronder.

Oplossingen: de meter

  • Bij schade aan de meter moeten we deze altijd controleren. Als het binnenwerk van de meter zichtbaar is, moet er direct een monteur komen. In dat geval belt u onze storingsdienst via 0800-9009 (24 uur per dag gratis bereikbaar). 

  • Een gasmeter maakt altijd geluid. Dit komt door bewegende onderdelen in de meter. Vooral als bij lagere temperaturen de kachel aanstaat hoort u geluid. Dan moet de meter 'harder werken'. Dit kan geen kwaad.

    Het komt vaker voor dat elektriciteitsmeters geluid maken. Dit is normaal en vormt geen gevaar. Klanten die overlast van het geluid hebben, kunnen contact met ons opnemen voor een afspraak om de meter kosteloos te vervangen.

    Last van het geluid?

    Als u last heeft van het geluid omdat de meter bijvoorbeeld in uw slaapkamer hangt, kunt u dit melden bij ons. Bel hiervoor ons  storingsnummer: 0800-9009 (24 uur per dag bereikbaar). Een storingsmonteur komt de meter dan vervangen voor een slimme meter. 

     

    Bekijk voor meer informatie de veelgestelde vragen over geluid van meters.

  • Heeft u helemaal geen gas, doorloop dan deze stappen.

    Is uw gasdruk te hoog of te laag? Laat eerst uw installateur de gasdruk meten. Hier vindt u een overzicht van erkende installateurs. Heeft u een huurhuis, neem dan contact op met uw verhuurder.

    Als het overduidelijk is dat de gasdruk te hoog is meldt u dit direct bij onze storingsdienst via 0800-9009 24 uur gratis bereikbaar. Bijvoorbeeld:

    • Bij een veel te hoge vlam van de pitten. 
    • Als de gaspit zichzelf uitblaast.
    • Bij een druk tussen 30 en 50 mbar, hoger dan 50 mbar of onder de 20 mbar 
  • Druk op de rode, groene of oranje knop. Hiermee activeert u het scherm en kunt u de meterstanden aflezen.

    Staat het telwerk van uw meter stil?

    Bel onze storingsdienst op 0800-9009

    Ziet u niets in uw display?

    Neem dan telefonisch contact op met onze storingsdienst op 0800-9009. Wij helpen u verder met de meterstoring.

    Ik zie 8888-en in het scherm: dit is een testscherm.

    De meter toont om de paar minuten een testscherm. Herkenbaar aan een serie achtjes. Hieraan kunt u zien dat het scherm volledig functioneert. U hoeft niets te doen, dit is normaal. 

Oplossingen: uw meterstanden

  • Neem contact op met uw energieleverancier. Uw energieleverancier is het aanspreekpunt voor al uw vragen over uw energierekening.

    Wij denken graag met u mee, maar we kunnen deze vragen niet beantwoorden. U vindt de contactgegevens van uw energieleverancier op uw jaarrekening of factuur.

  • Neem contact op met uw energieleverancier. Uw energieleverancier is het aanspreekpunt voor al uw vragen over uw energierekening.
    Wij denken graag met u mee, maar kunnen deze vragen niet beantwoorden. U vindt de contactgegevens van uw energieleverancier op uw jaarrekening of factuur.
  • Heeft u al contact gehad met uw energieleverancier en geen oorzaak gevonden voor uw verbruik?

    In meer dan 98% van de gevallen bieden deze stappen al de oplossing.

    Soms is het nodig om verder te kijken. Dan doen we een verbruiksonderzoek waarbij we nógmaals uw verbruik analyseren. Neem hiervoor contact met ons op.

    Komt er niets uit het verbruiksonderzoek? Dan pas doen we een metercontrole. Let op: Als er niets met uw meter aan de hand blijkt te zijn, zijn hier kosten aan verbonden.

  • Als uw energieverbruiksmanager niet werkt moet de fabrikant of leverancier éérst aantonen dat het apparaat goed werkt. Daarna kunnen wij pas met u meekijken.

    •    Sluit de P1-apparatuur op een andere slimme meter aan. Om aan te tonen dat de P1-apparatuur goed werkt.
    •    Laat de P1-apparatuur controleren door de fabrikant/leverancier. Of vraag een vervangend P1-apparaat. 

    Werkt dit niet? Neem dan contact met ons op.

  • Het kan tot 3 weken duren voordat alle informatie administratief goed wordt verwerkt. Tot die tijd kan het zijn dat uw meterstanden of energieverbruiksmanager op afstand, nog niet uitleesbaar zijn. Goed om te weten: tot alles goed verwerkt is wordt al uw elektriciteitsverbruik op het (goedkope) nachttarief geregistreerd.

    Is uw slimme meter na 3 weken nog steeds niet goed uitleesbaar? Geef uw gegevens aan ons door. Wij onderzoeken met deze gegevens of er een nieuwe meter nodig is.

    • Kunnen wij uw meter niet uitlezen? Dan ontvangt u hierover via e-mail een bericht. We plaatsen kostenloos een nieuwe meter wanneer deze beschikbaar is. 

    • Kunnen wij uw meter wel uitlezen? Ook dan ontvangt u hierover via e-mail een bericht. We plaatsen dan geen nieuwe meter. In de e-mail leest u wat u dan kunt doen.

Een ander probleem?

We helpen u graag. Neem contact op met een van onze medewerkers.

Bekijk uw meterhandleiding

Bent u op zoek naar de handleiding van uw meter?