Metercontrole bij hoog verbruik

Metercontrole

Jammer dat de tool op onze website geen verklaring heeft kunnen geven voor uw hoge energieverbruik. De volgende zaken kunnen ook invloed hebben op uw energieverbruik;

  • Een verbouwing
  • Een koude winter
  • Meer thuis door bijvoorbeeld ziekte, werkloosheid of thuiswerken

Hieronder vindt u nog enkele tips die u verder kunnen helpen.

Wat kunt u nog meer doen?

Meer inzicht

Meer inzicht kan helpen in het vinden van een verklaring voor uw hoger verbruik. Vaak biedt uw energieleverancier een gratis app op uw telefoon waarop u uw verbruik per kwartier kunt zien. Er zijn ook andere (gratis) energieverbruiksmanagers. U kunt dan zelf zien wanneer en hoeveel energie u verbruikt. U kunt daarmee achterhalen waar het hoge verbruik vandaan komt. 

Vergelijken met gemiddeld verbruik

Via het Nibud vindt u het gemiddelde energieverbruik van verschillende type huishoudens. U kunt daarmee een goede vergelijking maken of uw energieverbruik onder of boven het gemiddelde ligt.

Contact met uw energieleverancier

Voordat u een metercontrole aanvraagt, is het goed om eerst contact op te nemen met uw energieleverancier om eventuele oorzaken uit te sluiten. Wij helpen u daarbij graag en hebben daarom een aantal vragen opgesteld die u aan uw energieleverancier kunt stellen.

  • Hebben er tariefwijzigingen plaatsgevonden in de periode waarin uw een hogere jaarnota heeft ontvangen?
  • Zijn de twee perioden die vergeleken worden op de jaarnota/het verbruiksoverzicht even lang?
  • Komen de standen op de jaarnota/het verbruiksoverzicht overeen met de standen op de meter?

Geen verklaring kunnen vinden?

Heeft u de vragen doorlopen en geen verklaring gekregen voor uw hoge energieverbruik? Dan kunt u de meter laten controleren. Wanneer u een slimme meter heeft, die minder dan een jaar geleden geplaatst is, kunt u geen metercontrole laten uitvoeren.

Let op! Aan een metercontrole zijn hoge kosten verbonden. We wijzen u erop dat een defecte meter zelden voorkomt.

Metercontrole aanvragen

Om een metercontrole aan te vragen kunt u contact opnemen met de klantenservice van Liander. Wij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 18.00 uur op telefoonnummer 088 542 64 44.