Vragen over het prijsplafond
Prijsplafond
Hoe krijg ik korting op mijn stroomrekening? En hoe geef ik mijn stroomverbruik door? Twee van de meest gestelde vragen aan onze klantenservice. Door het prijsplafond, dat sinds het nieuwe jaar geldt, betaalt u tot een bepaald gebruik niet meer dan een maximale prijs voor gas, stroom en stadsverwarming. Hierdoor ontvangen de meeste huishoudens korting op hun stroomrekening.
We beantwoorden graag al uw vragen. Om te voorkomen dat u lang moet wachten als u belt, hebben we de meest gestelde vragen met antwoorden voor u verzameld.
Veel gestelde vragen over het prijsplafond
-
Wat moet ik doen om korting op mijn energierekening te krijgen?
U hoeft zelf niks te doen om korting op uw energierekening te krijgen. Dat regelt uw energieleverancier. Op uw eindafrekening kunt u komend jaar de korting terugvinden.
-
Waar moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Heeft u een slimme meter waarvan de standen automatisch uitgelezen worden? Dan hoeft u niks te doen. Uw meterstanden worden doorgegeven aan uw energieleverancier.
Heeft u wel een slimme meter, maar heeft u het automatisch uitlezen van de meterstanden uitgezet?
Geef dan uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Dit kan bij vrijwel elke energieleverancier eenvoudig via hun website. Maak het uzelf makkelijk en zet automatisch uitlezen aan. Op die manier weet u zeker dat uw energieleverancier beschikt over de exacte standen en hoeven zij uw verbruik niet te schatten.Heeft u geen slimme meter of heeft uw slimme meter een storing?
Dan geeft u uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Dit kan bij vrijwel elke energieleverancier eenvoudig via hun website. -
Hoe kan ik mijn meterstanden aflezen?
Bekijk hier per meter hoe u uw meterstanden afleest. U geeft uw meterstanden door aan uw energieleverancier. Dit kan bij vrijwel elke energieleverancier eenvoudig via hun website.
Wilt u weten hoe uw meter werkt? Bekijk dan hier de handleiding van uw meter. -
Mijn slimme meter heeft een storing, wat nu?
In sommige gevallen kan een slimme meter de meterstanden niet meer automatisch verzenden naar de energieleverancier. Uw meter registreert nog wel uw meterstanden. In dit geval moet u tijdelijk uw meterstanden zelf doorgeven. bij uw energieleverancier. Bekijk hier per meter hoe u uw meterstanden afleest.
Als er een storing is op uw meter, dan weet uw energieleverancier dit. Liander krijgt als beheerder van uw meter deze melding binnen. Zodra er een nieuwe slimme meter voor u beschikbaar is, komen wij uw meter vervangen. -
Wat betaal ik nu voor stroom en gas?
U betaalt uw stroom en gas altijd via uw energieleverancier. De prijzen van stroom en gas vindt u bij uw energieleverancier. Op de rekening van uw energieleverancier staat naast de kosten van uw verbruik, ook de kosten van het gebruik van de kabels in de grond. Dit zijn netwerkkosten. Deze netwerkkosten vindt u hier.
-
Hoe controleer ik of mijn meterstanden nog steeds worden doorgegeven?
Controleer zelf eenvoudig of het doorsturen van uw meterstanden aanstaat door in te loggen op uw aansluiting. Log in met uw postcode, huisnummer en de laatste 6 cijfers van het meternummer. Staat het uitlezen aan, maar worden uw meterstanden niet doorgestuurd naar uw energieleverancier? Bekijk hier wat dit inhoudt.
-
Wat is het prijsplafond?
In 2023 geldt er een prijsplafond op energie voor huishoudens en andere kleinverbruikers. Dit betekent dat je tot een bepaald gebruik niet meer betaalt dan een maximale prijs voor gas, stroom en stadsverwarming. Voor alles wat je meer verbruikt, betaal je het tarief wat is opgenomen in je energiecontract. De energieleveranciers voeren het prijsplafond uit. Meer informatie over het prijsplafond vindt u hier.
Waar kunt u terecht met uw vragen?
Wij willen u zo goed en snel mogelijk helpen. Op veel vragen over het prijsplafond hebben wij helaas geen antwoord. Deze kunt u stellen aan uw energieleverancier. Om te voorkomen dat u aan de telefoon voor niks moet wachten, vertellen we waar u terecht kunt met uw vragen.
Vragen voor uw energieleverancier
U betaalt uw stroomrekening aan uw energieleverancier. Ook de kosten voor het gebruik van ons netwerk berekent uw energieleverancier.
U kunt bij uw energieleverancier terecht voor:
- Het doorgeven van uw meterstanden voor de berekening van het energieplafond: kijk op de website van uw energieleverancier voor welke datum u dit moet doen
- Het doorgeven van uw meterstanden voor de opmaak van de jaarafrekening
- Inzicht in uw verbruik
- Vragen over uw termijnbedrag, jaarafrekening of eindafrekening
- Wijzigen van uw tarief
- Wijzigen van uw gegevens of adres
- Vragen over uw verbruik (bijvoorbeeld als uw verbruik hoog is)
Vragen voor de medewerkers van Liander
Liander is uw netbeheerder. We werken aan een betrouwbaar energienet voor iedereen. Liander controleert het goed werken van uw meter. U kunt bij Liander terecht voor:
- Technische vragen over uw gas- en elektriciteitsmeter
- Het aanvragen van een slimme meter
- Het aanvragen van een nieuwe elektriciteits- of gasaansluiting of de wijziging of verwijdering van een bestaande aansluiting
- Vragen over storingen in het energienet, compensatievergoedingen en schadeclaims
- Meldingen van energiefraude
- Aan- / uitzetten automatisch doorgeven meterstanden via de slimme meter
De meeste zaken kunt u gemakkelijk zelf online regelen via mijn-liander.nl.