Levertijden en energienet onder druk

Levertijden en energienet

Uw aanvraag voor een nieuwe of gewijzigde aansluiting voor elektriciteit of gas voeren wij zo snel mogelijk uit. Het liefst op het door u gewenste moment. Helaas merken we dat het steeds ingewikkelder wordt om aan de planning van onze klanten te voldoen. Dat vinden wij erg vervelend.

Dat we uw planning mogelijk niet halen, kan verschillende oorzaken hebben

  • Het aantal aanvragen neemt enorm toe. Dit komt door een economie die groeit en door meer aanvragen op het gebied van duurzame energie: zonne- en windenergie, elektrisch vervoer en warmte.
  • Door de grote toename van het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen kunnen onze netten de vraag naar stroom niet altijd meer aan. Het stroomnet raakt op steeds meer plekken vol. Hierdoor kan het voorkomen dat we eerst een verzwaring van het energienet moeten doen voordat we uw aanvraag kunnen uitvoeren.
  • We hebben een tekort aan technisch personeel, net als veel andere bedrijven in Nederland. Er staan bij Liander ruim 100 vacatures open voor technische functies.
  • Op dit moment hebben we te maken met een tekort aan materialen. Grondstoffen zijn minder goed verkrijgbaar en moeilijk te verschepen. Voorraden raken op en producten zijn niet verkrijgbaar. Hierdoor kan het voorkomen dat aanvragen pas later uitgevoerd kunnen worden. 
  • Vanwege een tekort aan 3-fasenmeters duurt het naar verwachting minimaal zeven maanden voordat klanten een afspraak kunnen maken om de verzwaring uit te laten voeren.

 

Liander werkt aan oplossingen voor de lange termijn

Uiteraard werkt Liander hard aan oplossingen voor de lange termijn.

  • Zo realiseren we bijna 200 aanpassingen op hoog- en middenspanningsniveau.
  • Wij zijn in gesprek met aannemers in het land om meer werkzaamheden door hen uit te laten voeren.
  • Onze eigen werkprocessen proberen wij slimmer in te richten zonder dat daarbij de veiligheid van onze mensen in het geding komt.
  • Op het gebied van nieuwe medewerkers zetten wij alles op alles om mensen op te leiden en bij- of om te scholen. 
  • En bekijken wij of we voor de materialen gebruik kunnen maken van andere leveranciers en zetten we gebruikte materialen opnieuw in. 

Deel uw wensen zo vroeg mogelijk met ons

Hoe eerder wij op de hoogte zijn van uw wensen, hoe meer ruimte er is voor de juiste afstemming. Weet u bijvoorbeeld een half jaar van tevoren al wat u van plan bent? Vraag dan zo vroeg mogelijk via mijnaansluiting.nl een aansluiting of de aanpassing op uw bestaande aansluiting aan. Uiteraard stellen wij alles in het werk om uw planning te realiseren, maar de realiteit is dat dit niet altijd lukt. Onze excuses daarvoor.

Oplossingen en maatregelen

Liander werkt aan oplossingen voor meer ruimte op het elektriciteitsnet.

Veelgestelde vragen over de levertijden

  • Het is mogelijk dat consumenten en klein zakelijke klanten te maken krijgen met drukte op het stroomnet. Afhankelijk van de situatie moeten we dan eerst het stroomnet verzwaren. Consumenten en kleinzakelijke klanten moeten daardoor soms langer wachten als zij een nieuwe aansluiting aanvragen of een aansluiting willen laten verzwaren. Dit geldt ook voor partijen die meerdere kleine aansluitingen aanvragen of willen laten wijzigen. Bij klanten met zonnepanelen op het dak kan het voorkomen dat bij drukte op het energienet hun omvormer de panelen uitschakelt op een zonnige dag.  Zij leveren dan tijdelijk hun opgewekte energie niet terug aan het stroomnet. Voor eigenaren van laadpalen geldt dat bij drukte op het stroomnet de laadpaal niet oplaadt op bepaalde momenten. Hoe eerder partijen zoals woningbouwcorporaties hun verduurzamingsplannen met ons delen via onze relatiemanagers hoe beter we hierop in kunnen spelen. 

  • Vraag zo vroeg mogelijk via mijnaansluiting.nl een aansluiting of wijziging aan uw aansluiting aan. Dan kunnen wij u ook zo snel mogelijk laten weten wanneer uw aanvraag uitgevoerd kan worden. Natuurlijk doen wij er alles aan om aan uw planningswensen te voldoen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Onze excuses daarvoor!

  • Voor het uitvoeren van een aanvraag geldt een wettelijke termijn van 18 weken. Het kan zijn dat uw aanvraag nog niet is uitgevoerd omdat het energienet de maximale capaciteit heeft bereikt. Hierover wordt of bent u dan geïnformeerd. Als de uitvoering langer duurt kan dit ook te maken met het grote aantal aanvragen wat wij momenteel ontvangen of met een tekort aan technisch personeel. Wij doen er alles aan om in gesprek met u tot een goede oplossing te komen. Natuurlijk doen wij er alles aan om aan uw planningswensen te voldoen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Onze excuses daarvoor!

  • Het is voor consumenten en kleinzakelijke klanten nog niet mogelijk om inzicht te geven in hoe de situatie in de omgeving is. Hoe eerder de netbeheerder op de hoogte is van uw wensen, hoe meer ruimte er is voor de juiste afstemming. Weet u bijvoorbeeld een half jaar van tevoren al wat u van plan bent? Vraag dan zo vroeg mogelijk via mijnaansluiting.nl een aansluiting aan. Wij zoeken graag samen met u naar passende oplossingen. Natuurlijk doen wij er alles aan om aan uw planningswensen te voldoen. Maar helaas lukt dat niet altijd. Onze excuses daarvoor!

  • Het herstel van de economie en de bijbehorende vraagstijging is sneller gegaan dan wij dachten. In combinatie met de toegenomen aandacht voor duurzame energie-opwek is het aantal aanvragen in sommige gebieden met meer dan 50 procent toegenomen. Daarnaast is er ook een tekort aan geschikt technisch personeel. Niet alleen bij Liander, het is een vraagstuk waar veel technische bedrijven mee kampen. Op korte termijn is daar geen oplossing voor.

  • Wij vinden het erg vervelend als wij niet aan de gewenste planning kunnen voldoen. En het is nog vervelender als u hierdoor schade heeft. Wij gaan hierover graag met u in gesprek om te kijken naar een passende oplossing.

    Bent u een consument of vraagt u een kleinverbruikaansluiting aan? Neem dan contact op met de aannemer die bij u het werk uitvoert. Deze vindt u via het statusoverzicht in mijnaansluiting.nl. Bent u een zakelijke klant? Neem dan contact op met uw projectmanager.

  • Onze verwachting is dat klanten in ieder geval het komende jaar te maken krijgen met werkzaamheden die vertraging oplopen. Wij werken ondertussen hard aan oplossingen voor de lange termijn.

  • In Amsterdam, Noord-Holland en de Flevopolder hebben we minder technisch personeel dan nodig is. Als we langer technisch personeel tekort blijven komen, kan ook in andere delen van ons verzorgingsgebied de levertijd steeds meer onder druk komen staan.

  • Om de levering van stroom en gas te garanderen, kunnen wij werkzaamheden voorrang geven. Bijvoorbeeld bij vernieuwingen van stroom- of gasnetten. Deze kunnen namelijk effect hebben op de planning van individuele aanvragen van klanten. Als wij werkzaamheden voorrang geven, overleggen we hierover altijd met betrokken klanten en gemeenten.

  • Dat is niet de verwachting. Wij doen er alles aan om de levering van stroom en gas mogelijk te blijven maken.