Extra meetpunt aanvragen

Extra meetpunt

Het is mogelijk om gebruik te maken van "meerdere leveranciers op één aansluiting" (MLOEA). Hiervoor vraagt u een extra meetpunt aan, ook wel een secundair allocatiepunt (SAP) genoemd. Per meetpunt sluit u een contract af met een energieleverancier. U kunt tot 5 extra meetpunten bij ons aanvragen.

  1. Wat is een extra meetpunt en wanneer vraagt u het aan?

    Een extra meetpunt is een stroommeter die naast de bestaande meter hangt. Door dit extra meetpunt kan een andere leverancier energie leveren. Hierdoor kunt u de aansluiting delen of de energiekosten scheiden en apart verrekenen. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande gevallen:

    • De opgewekte stroom van zonnepanelen verkopen aan een andere energieleverancier. Let op: wanneer u voor het afnemen en terugleveren van stroom een apart contract afsluit, kunt u niet meer salderen.
    • U krijgt of plaatst een laadpaal met een andere energieleverancier.
    • U heeft een bedrijf en deelt uw aansluiting met een ander bedrijf dat op deze manier een eigen energiecontract kan afsluiten.
    • Bekijk alle redenen waarom een extra meetpunt nuttig is.

     

  2. Check uw aansluiting.

     

  3. Goed om te weten.

    • Op een aansluiting kunnen maximaal 5 extra meetpunten worden aangevraagd.
    • Ieder meetpunt heeft een energiecontract.
    • Extra meetpunten gelden alleen voor stroom.
    • Een extra meetpunt is niet mogelijk voor bewoning, zoals studentenkamers of onderhuur.

     

  4. Hoe vraag ik een extra meetpunt aan?

     

  5. Wat zijn de kosten per extra meetpunt?

Veelgestelde vragen

  • Een tweede elektriciteitsmeter achter uw aansluiting. Hiermee kunt u onafhankelijk van de andere meetpunten op deze aansluiting een eigen energieleverancier contracteren.
    Op deze afbeelding ziet u hoe een tweede meetpunt wordt aangesloten.

  • Een extra meetpunt kan worden geplaatst vanaf 1x40Ampère en vanaf 3X25Ampère. Bekijk via MijnLiander welke capaciteit uw aansluiting heeft. Deze aansluitvorm wordt alleen aangeboden voor elektriciteit en niet voor gas. 

  • Door een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) achter een aansluiting te maken, wordt het mogelijk om op één aansluiting meerdere energieleveranciers te contracteren. Hierdoor is het eenvoudiger om een aansluiting te delen en separaat te verrekenen.

  • Bij een nieuwe aansluiting wordt er een nieuwe verbinding met het elektriciteitsnet aangelegd, waarbij u zelf de benodigde capaciteit kiest. Voor deze aansluiting brengt uw netbeheerder eenmalige- en periodieke aansluitkosten in rekening. Bij een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) wordt geen nieuwe aansluiting aangelegd, maar een meter achter de bestaande aansluiting geplaatst. Hierbij blijft de capaciteit van de bestaande aansluiting ongewijzigd.

  • Als uw bestaande aansluiting voldoende capaciteit heeft, kunt u met een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) op een eenvoudige manier de aansluiting delen. Verzwaring van uw aansluiting kan wel nodig zijn als u extra capaciteit nodig heeft. Hier zijn eenmalige- en periodieke kosten aan verbonden.

  • Een extra meetpunt kan worden geplaatst vanaf 1x40Ampère en vanaf 3X25Ampère. Bekijk via MijnLiander.nl welke capaciteit uw aansluiting heeft.

  • Voor het plaatsen van een extra meetpunt moet de aansluiting zijn voorzien van automaten. Is de hoofdbeveiliging van de aansluiting nog voorzien van een smeltveiligheid, dan bouwen wij dit om naar een hoofdbeveiliging met automaat. Let op: dit brengt extra kosten met zich mee. Er moet ook een hoofdschakelaar in de meterkast aanwezig zijn. Meer informatie vindt u op deze pagina over de 4-polige hoofdschakelaar. Mogelijk moet de aansluitkast vervangen worden om de installatie van een extra meetpunt mogelijk te maken. Hieraan kunnen kosten verbonden zijn. Gaat u naast het toevoegen van het extra meetpunt meer verbruiken of terugleveren? Dan is het verstandig om te controleren of uw aansluiting voldoende capaciteit heeft. Neem vooraf altijd contact op met een erkend installateur.

  • Nee, voor de aanleg van een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) is geen extra kabel nodig.

  • Hiervoor kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. De leverancier kan op basis van de laatste vier cijfers van het meternummer de juiste EAN-code identificeren in het Centrale Aansluit Register.

  • Wij raden u aan bij de installatie van uw extra meetpunt (secundaire aansluitpunt) zelf een duidelijk te herkennen markering mee te geven aan elk meetpunt.

  • Nee, hier zijn geen regels over. U kunt dus zelf kiezen bij welke energieleverancier u elektriciteit wilt afnemen en ook aan welke (andere) leverancier u de opgewekte leverancier wilt terugleveren. 

  • Elk extra meetpunt (secundair allocatiepunt) moet voorzien zijn van een energieleverancier. Als dit niet het geval is, neemt de netbeheerder hierover contact op met de klant van de aansluiting (primaire allocatiepunt). Om afsluiting te voorkomen, moet de klant voor het extra meetpunt zo snel mogelijk een energieleverancier kiezen. De klant kan er ook voor kiezen om het extra meetpunt te laten verwijderen. 

  • Tenzij anders overeengekomen, neemt de nieuwe eigenaar van de aansluiting het extra meetpunt (secundair allocatiepunt) op de aansluiting over. 

  • Dit hangt af van de locatie van de storing. Zit de storing voor het overdrachtspunt, dus in het net van de netbeheerder? Bel dan het Nationaal Storingsnummer: 0800-9009