Ruim baan voor de vluchtstrook

Ruim baan voor de vluchtstrook

Stel, als ondernemer wil je graag verduurzamen. Zo wil je onder andere je aardgasverbruik flink naar beneden schroeven en op termijn zelfs naar 0 terugbrengen. De alternatieven die je zoekt, vragen om meer elektriciteit en juist dát kun je op het moment niet krijgen. Omdat bij jou in de buurt het elektriciteitsnet op slot zit. Omdat iedereen - bedrijven en consumenten - steeds meer elektriciteit gaat gebruiken (elektrisch koken, elektrische vervoer, waterpompen, noem maar op). Omdat iedereen wil verduurzamen door de versnellende energietransitie. Een catch 22 situatie. Is er een oplossing? Jazeker. En dat begint met een goed gesprek en samenwerken. We kijken naar Papierfabriek Doetinchem.

Papierfabriek Doetinchem wil verduurzamen door het aardgasverbruik te verminderen door, onder andere, een e-boiler met vraagsturing in te zetten. Esmee Rouwhof, Relatiemanager Grootzakelijk bij Liander: “En het liefst wil de fabriek dat binnen hun huidige aansluiting doen: een N-1 verbruikaansluiting met drie kabelverbindingen. Want als je gebruikt wat je al hebt, dan scheelt dat tenslotte tijd en geld. Alleen, binnen de huidige mogelijkheden voor grootzakelijke aansluitingen bestaan hier nog geen goede (maatwerk) oplossingen voor.”

Rijden op de snelweg

Rouwhof ligt toe: “Vergelijk de situatie met rijden op de snelweg: óf de klant heeft twee rijbanen (kabels) en een vlucht/spitsstrook (reservekabel). Bij een eventuele storing in de elektriciteitsaansluiting merkt de klant niets, want hij heeft de vlucht/spitsstrook nog achter de hand. Óf de klant heeft géén vluchtstrook en bij een eventuele storing in de aansluiting gaat volledig van het elektriciteitsnet af. Je snapt, gezien de impact op de reguliere bedrijfsvoering is de laatste optie eigenlijk geen optie voor deze klant, of welke klant dan ook, want een stroomonderbreking zorgt voor een strop in het productieproces.”  

De papierfabriek vroeg aan netbeheerder Liander of de vlucht/spitsstrook, oftewel de reservekabel, ingezet kan worden voor de voeding van de e-boiler. In geval van een storing en/of onderhoud kan de reservekabel dan afgeschakeld worden en kan de fabriek op dat moment de gaskraan weer tijdelijk opendraaien, zodat alle productieprocessen ‘gewoon’ kunnen doorlopen.

Rood kruis

Maar hoe weet de papierfabriek wanneer de e-boiler afgeschakeld moet worden? In geval van een storing is dat natuurlijk niet altijd te voorspellen. Marius Groen, Innovatieconsultant bij Liander: “Als we de snelweg weer als metafoor gebruiken, dan zie je bij een ongeluk dat de vluchtstrook (spitsstrook), via een rood kruis op het matrixbord boven de snelweg, wordt afgesloten. Zo werkt dat ook in de fabriek: als er een storing of onderhoud nodig is aan de aansluiting, krijgt de fabriek een rood kruis te zien, wat betekent: de e-boiler even uitzetten. Gelukkig kan de fabriek dan nog wel blijven doordraaien.”

Testen

Om te kijken of deze oplossing ook echt werkt, wordt deze oplossing tot eind oktober getest in een testomgeving. Daarna wordt de oplossing in de fabriek zelf getest (naar verwachting vanaf 2024 en dan eerst zonder e-boiler, daarna met e-boiler), waarna bepaald wordt of deze oplossing zowel voor de fabriek als netbeheerder Liander goed werkt.

Met de hopelijk succesvolle uitkomsten wil Liander ook andere klanten helpen hun reservekabels (vluchtstroken) beter te benutten, zónder dat Liander nieuwe kabels moet aanleggen of bestaande kabels moet verzwaren. Denk daarbij aan klanten die de inzet van een e-boiler, duurzame opslag en elektrolysers overwegen, als ook zon- en windklanten, die - aan een bestaande installatie - op de aansluiting worden toegevoegd door middel van de ‘vluchtstrook’. Deze oplossing zou Liander veel werk schelen en de klant geld.