Voorkom afsluiting

Elke woning met een elektriciteit en/of gasaansluiting moet een contract hebben met een energieleverancier. U heeft van ons een brief ontvangen dat er bij ons op uw adres nog geen energieleverancier bekend is. Als u het energiecontract niet op tijd in orde maakt, moeten we u afsluiten van elektriciteit en/of gas. We kunnen ons voorstellen dat u hiervan schrikt en dit wilt voorkomen. Daarom helpen wij u graag en leest u hier hoe u eenvoudig een contract aan kunt gaan met een energieleverancier.

Hoe voorkomt u afsluiting van elektriciteit en/of gas? 
Volg het eenvoudige stappenplan rechts op de pagina, om u aan te melden bij een energieleverancier. 

Heeft u zich aangemeld bij een energieleverancier?  
Dan behoort de leverancier dat aan ons door te geven. Het kan even duren voordat uw aanmelding verwerkt is. Maar nadert de vermelde afsluitdatum in de brief die u van ons heeft ontvangen? Of twijfelt u eraan of de aanmelding is doorgegeven? Neem dan contact op met uw energieleverancier om te checken wat de status van uw aanmelding is. Benadruk bij de leverancier dat het haast heeft en verzeker u ervan dat de leverancier uw aanmelding aan ons doorgeeft.

Meestgestelde vragen

Waarom moet ik een contract afsluiten met een energieleverancier? 
Liander is een netbeheerder. Wij zorgen voor de netwerken, de aansluitingen en het transport van energie. Wij leveren het gas en de elektriciteit niet. Daarvoor moet u een contract afsluiten met een energieleverancier. Als u geen energieleverancier heeft, ontvangt u energie zonder dat u daarvoor betaalt. 

Hoe hoog zijn de kosten als ik opnieuw aangesloten wil worden na afsluiting?
Hier vindt u de heraansluitingskosten (inbedrijfstellen) voor elektriciteit en voor gas.

Ik ben een nieuwe bewoner, moet ik me dan ook aanmelden?
Ook dan moet u zich zo snel mogelijk aanmelden bij een energieleverancier. Wilt u uw oude leverancier houden? Dan moet u uw verhuizing doorgeven aan de leverancier. Die meldt dit dan weer aan ons. 

Ik ben niet verantwoordelijk voor de energieaansluiting
Het kan zijn dat u niet verantwoordelijk bent voor de energieaansluiting in uw woning. Bijvoorbeeld omdat u de woning huurt inclusief elektriciteit en/of gas of omdat u niet de bewoner van de woning bent. Neem dan contact op met de eigenaar van de woning. Die moet de aansluiting aanmelden bij een energieleverancier. 

Ik gebruik de aansluiting niet, wat moet ik doen?
Gebruikt u de aansluiting niet? Dan zijn er twee mogelijkheden: 

  • De woning staat tijdelijk leeg
    Vraag bij een energieleverancier een ‘leegstandstarief’ aan voor de elektriciteits- en gasmeter. U betaalt dan geen voorschotten, maar alleen de vaste kosten die de energieleverancier in rekening brengt namens ons als netbeheerder. De aansluiting blijft gewoon bestaan. Signaleren wij toch een verbruik op dit adres? Dan brengen wij de kosten hiervan bij u in rekening.  
  • De aansluiting is niet meer nodig (bijvoorbeeld omdat de woning wordt gesloopt)
    Laat de aansluiting verwijderen. Wij halen de energiemeter en de aansluitkast weg. De elektriciteitskabel en/of gasleidingen blijven liggen, alleen zit er geen spanning en/of gasdruk meer op. Het regulier verwijderen van een elektriciteitsaansluiting tot 3 x 80 ampère en een gasaansluiting tot en met G25 is kosteloos. Let op:  het opnieuw aansluiten van gas en elektriciteit is niet gratis.  Kijk hiervoor bij de kosten voor het inbedrijfstellen van de elektriciteits- en/of gasaansluiting.
Ik heb gebruik gemaakt van energie zonder een contract te hebben afgesloten bij een energieleverancier, kan ik hierover een factuur verwachten?
Als u gebruik heeft gemaakt van energie in de periode waarin u geen energiecontract had, is het mogelijk dat u hiervan alsnog een factuur van ons ontvangt.

Contact met Liander

Klantenservice
Klantenservice
van 8:00 tot 17:00 uur