Afsluiting

U wordt afgesloten van gas en elektriciteit

Voor elke woning met een elektriciteit en/of gasaansluiting moet een contract afgesloten zijn met een energieleverancier. Uw energieleverancier heeft het contract met u opgezegd. Dit betekent dat wij als netbeheerder u moeten afsluiten van elektriciteit en/of gas. We kunnen ons voorstellen dat u hiervan schrikt en dit wilt voorkomen. Daarom helpen wij u graag en leest u hier hoe afsluiting alsnog kunt proberen te voorkomen.

Hoe voorkomt u afsluiting van elektriciteit en/of gas? 
De datum waarop uw aansluiting wordt afgesloten, staat vast. We kunnen deze datum helaas niet meer verzetten. U kunt proberen voor de afsluiting het contract met uw oude energieleverancier te herstellen. Of te proberen een contract af te sluiten met een andere leverancier. Volg het eenvoudige stappenplan rechts op de pagina, om u aan te melden bij een energieleverancier. Informatie over energieleveranciers vindt u op de website van Consuwijzer.

Alleen een bericht van een energieleverancier aan Liander kan afsluiting voorkomen 
Uw contract is vaak al binnen een paar dagen geregeld. Maar uw aanmelding bij de energieleverancier, moet wel bij ons bekend zijn vóór de datum van de afsluiting. Controleer dus goed bij de leverancier of die uw aanmelding op tijd kan regelen en aan ons doorgeeft.

Meestgestelde vragen

Ik heb me al aangemeld bij een energieleverancier, maar Liander komt toch afsluiten. Wat moet ik doen? 
Als u inmiddels een contract bent aangegaan met een energieleverancier, dan behoort de leverancier dat aan ons door te geven. Het kan even duren voordat uw aanmelding verwerkt is. Maar nadert de vermelde afsluitdatum in de brief die u van ons heeft ontvangen? Of twijfelt u eraan of de aanmelding is doorgegeven? Neem dan contact op met uw energieleverancier om te checken wat de status van uw aanmelding is. Benadruk bij de leverancier dat het haast heeft en verzeker u ervan dat de leverancier uw aanmelding aan ons doorgeeft. 
 
Hoe kan ik controleren of mijn contract juist verwerkt is? 
Bel altijd twee werkdagen na de telefonische aanmelding uw energieleverancier op ter controle. Vraag of de energieleverancier ons al op de hoogte heeft gesteld van de aanmelding.

Kan ik uitstel krijgen van afluiting van elektriciteit en/ of gas? 
In drie situaties kunnen we besluiten om u (voorlopig) niet af te sluiten van energie:
  • bij strenge vorst (Liander is hier bepalend in);
  • als afsluiting voor u zeer ernstige gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. In dat geval moet u wel een doktersverklaring aan kunnen tonen. Deze dient u voor de afsluitdatum naar ons te sturen;
  • als u in de schuldsanering of schuldhulpverlening zit. Neem in dit geval contact op met ons.        

Wat kan ik doen als ik financiële problemen heb? 
Heeft u financiële problemen die u niet kunt oplossen? Dan kan schuldhulpverleningsinstantie oplossing bieden. Instanties voor schuldhulpverlening bemiddelen bij afspraken tussen u en uw schuldeisers, zodat u uw schulden kunt aflossen. Op www.volkskrediet.nl en www.schulden.nl vindt u alles over schuldhulpverlening en instanties die kunnen bemiddelen. U kunt ook contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken van uw gemeente, de Krediet- of Stadsbank of een andere organisatie die bij de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) is aangesloten.

Als ik word afgesloten, kan ik dan weer opnieuw worden aangesloten? 
Dat kan. Dan moet u zich alsnog eerst aanmelden bij een energieleverancier. Aan een heraansluiting zijn wel kosten voor u verbonden. Hier vindt u de heraansluitingskosten (inbedrijfstellen) voor elektriciteit en voor gas.

Ik heb gebruik gemaakt van energie zonder een contract te hebben afgesloten bij een energieleverancier, kan ik hierover een factuur verwachten?
Als u gebruik heeft gemaakt van energie in de periode waarin u geen energiecontract had, is het mogelijk dat u hiervan alsnog een factuur van ons ontvangt.

Wat gebeurt er als ik geen contract afsluit en verder niets doe? 
Als u niet tijdig een contract aangaat met een leverancier, sluiten wij de energieaansluitingen in uw woning af. Wij rekenen hierbij op uw medewerking. Als wij geen toegang krijgen tot uw woning, zijn wij genoodzaakt uw zaak over te dragen aan een gerechtsdeurwaarder.

Contact met Liander

Klantenservice
Klantenservice
van 8:00 tot 17:00 uur